Nya siffror från SKI, Svenskt Kvalitetsindex, visar att skillnaden i kundnöjdhet mellan privattandvården och folktandvården fortsätter att vara stor.

Enligt SKI är Folktandvårdens största utmaning personalbristen, vilket påverkar både kontinuitet och väntetider. Privattandvården utmärker sig genom bättre tillgänglighet, mer personlig service och högre betyg inom engagemang, lyhördhet och proaktivitet.

Alltsedan SKI började mäta kundnöjdheten inom tandvården har betygen varit höga. I år (2025) noteras en fortsatt smärre nedgång i branschen som helhet, med ett nöjdhetsindex på 74,4. År 2024 låg index på 74,7. Trots detta behåller tandvården en stark position i jämförelse med många andra branscher.

En av faktorerna, vilken påverkar nöjdheten mest, är möjligheten att få träffa samma tandläkare vid varje besök. Över 80 procent av privattandvårdens kunder har haft denna kontinuitet. Men mindre än hälften av Folktandvårdens patienter har haft samma erfarenhet.

- Att bygga en relation med sin tandläkare skapar trygghet och förtroende, vilket är en avgörande faktor för kundnöjdheten. Privattandvården har en tydlig fördel här, medan folktandvården påverkas av hög personalomsättning, förklarar Johan Parmler, vd på SKI.

I de öppna kommentarerna kommer det fram att pris och tillgänglighet är bland de mest frekvent förekommande ämnena. Flertalet patienter upplever att tandvården är dyr, och priset lyfts även denna gång som ett återkommande klagomål i årets mätning.

- Vi ser att höga kostnader gör att vissa patienter avstår från att gå till tandläkaren, och långa väntetider är en annan faktor som påverkar upplevelsen negativt. Det är en oroande trend som branschen behöver adressera, säger Johan Parmler.

För att kunna möta patienternas förväntningar pekar SKI:s undersökning på flera förbättringsområden i såväl den privata tandvården som i Folktandvården.

Privattandvården: Det finns fortsatt behov av att säkerställa god tillgänglighet. Några kommentarer rör kostnader och en önskan om tydligare prisinformation. Men överlag är kommentarerna positiva, vilket tyder på att det framför allt handlar om att förstärka det man redan gör bra – särskilt när det gäller service och relationer.

Folktandvården: Det är viktigt att hantera personalbristen och förbättra kontinuiteten för patienterna. Även kommunikationen och tydligheten kring behandlingar och kostnader behöver stärkas.

- Om inte åtgärder vidtas för att förbättra tillgängligheten och personalförsörjningen inom folktandvården kan skillnaderna mellan privat och offentlig tandvård öka ytterligare. Patienterna vill ha trygghet, kontinuitet och en bättre vårdupplevelse – och det kommer vara avgörande för framtiden, avslutar Johan Parmler.

Till pressmeddelandet från SKI

Minskad nöjdhet för tandvården (tf.nu)

« Tillbaka

Sök på hemsidan


Bli medlem i Tf nu
Anmäl dig online 

​Alla går till tandläkaren!
Tf ger objektiv information och arbetar för giftfri tandvård och att den ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Som patient har du nytta av Tf och behövs som medlem. Som medlem kan du ta del av våra rabatter för provtagning, kosttillskott med mera. Tf är partipolitiskt och religiöst obundet och är medlem i Funktionsrätt Sverige.

Om amalgamsanering (hemsida)
Om rotfyllningar (hemsida)
​Tf:s pressmeddelanden
Tf:s facebooksida
Hantera ditt medlemskap
Logga in på Min sida där kan du ändra adress, anmäla familjemedlemmar med mera (ingen annan information finns där).
Medlemsavgiftsavier för 2025 (225 kr) skickades ut i november via Bizsys AB i samverkan med Föreningssupport. 

Detta är Tf

Tänderna är en del av kroppen och det borde inte kosta mer hos tandläkaren än hos doktorn. Tf arbetar för billigare och bättre tandvård. Tf ger objektiv information i olika tandvårdsfrågor och stöttar dig som patient liksom den som skadats i tandvården. Tf står helt fritt från kommersiella intressen samt är partipolitiskt respektive religiöst obundet och tillhör Funktionsrätt Sverige.

Tf arbetar för att:

  • Sjukvårdens högkostnadsskydd ska gälla all tandvård.
  • Patientens rättigheter som konsument stärks.
  • Tandläkaren informerar patienten innan behandling om olika alternativ och risker förknippade med dem.
  • Tandvården ska bli helt metallfri.
  • De som har eller haft besvär från tänderna ges rätt till sjukvård, rehabilitering och hjälpmedel som vid andra sjukdomar.
  • Alla som vill ska ha rätt att byta ut sina giftiga amalgamfyllningar utan kostnad.
  • Patienten får gratis utbyte av dentala material inklusive proteser och implantat vid misstanke om biverkningar.
  • Nationella system för klinisk uppföljning av material och metoder i tandvården upprättas.
  • Ett fungerande biverkningsregister upprättas för material som används i tandvården.

Gå med i Tf för att få hjälp och information eller bli medlem för att stötta förbundets verksamhet. Tf arbetar till största delen ideellt och ser därför gärna fler ideella krafter eller gåvor. Tf behövs för att ta tillvara patientens intressen och för att påverka utvecklingen.

Bidra gärna

Bidra gärna till vårt arbete genom att donera pengar till förbundet.
Förbundets bankgiro: 226-4885 eller swisha till mobilnr 123 24 15 222. Använd gärna QR-koden nedan. Man kan också ge bort ett medlemskap.

Du kan också donera till Tandhälsoförbundets forskningsstiftelse.
Bankgiro: 170-0285 eller Swish 1230285486. Se mer här

Kondoleanser:
Kontakta först Tf via mail eller telefon för att ge oss uppgifter om den avlidnes namn, särskild hälsning och andra eventuella önskemål. Glöm inte adress eller mail dit kondoleansbrevet ska skickas. Pengarna sätts in på kontot som angetts ovan. 

Köp en lott
Tf är medlem i Folkspel och del av lottpriset går till förbundet. Köp själv eller ge bort några lotter. Klicka här för att köpa lotter via Tf-kontot.

Kontakta oss
Tandhälsoförbundet
Bellmansgatan 30
118 47  Stockholm
Tel: 08-428 92 42 
Telefontid: vardagar kl. 10-13
info@tf.nu
fragor@tf.nu (för frågor om tänder och hälsa)