- Hälsa
- Politik
En fortsatt minskning i nöjdheten för tandvårdsbranschen i stort har noterats i år. Nivåerna är trots detta ganska höga med ett nöjdhetsindex på 74,7. Men skillnaden mellan privattandvården och folktandvården är större än på mycket länge.
Ända sedan SKI (Svenskt Kvalitetsindex) började mäta kundnöjdhet inom tandvården har betygen varit höga. Precis som för Sverige i stort, minskar dock nöjdheten i tandvårdsbranschen något. Även om betyget är högt i jämförelse med många andra branscher, så ser man att trenden är negativ.
“Orsakerna till skillnaden mellan privat tandvård och folktandvården är i år ännu tydligare”, berättar Johan Parmler som är vd på SKI. “Det är främst inom servicerelaterade frågor där den privata tandvården sticker ut och får högre betyg jämfört med folktandvården. Det handlar om aspekter som tillgänglighet, engagemang, lyhördhet och proaktivitet.
Det bör också tilläggas att det finns brist på tandläkare och annan personal inom folktandvården. Detta leder till långa väntetider och svårigheter att tillgodose efterfrågan. Dessa problem påverkar naturligtvis nöjdheten negativt. ”Tillgängligheten lyfter privattandvården medan den utmanar kundupplevelsen i folktandvården”, konstaterar Johan Parmler.
I analysen ser man att privattandvårdens kunder har i över 80 procent av fallen fått träffa samma tandläkare eller tandhygienist vid sina senaste besök. Tittar man på folktandvårdens kunder framgår det att mindre än varannan kund har fått göra detta. Detta har främjat resultatet för privattandvården rejält.
Prissättningen för behandlingarna har stor betydelse, men denna inverkan är dock inte lika omfattande som förra året. Årets resultat visar exempelvis att omkring en av fyra patienter har avstått från att gå till tandläkaren på grund av högt pris.
SKI mäter kundnöjdhet på en skala mellan 0 och 100. Rent generellt har branscher och företag med betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig. Betyg över 75 påvisar en stark relation mellan företag och kund. Det är fem områden vilka förklarar vad som gör kunder nöjda och som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service samt prisvärdhet.
Intervjuerna i SKI:s undersökning har genomförts via telefon och Internet under februari och mars 2024. Målgruppen är ett slumpmässigt nationellt urval av personer som har besökt tandvården i Sverige under de senaste två åren. Man har genomfört 806 intervjuer totalt varav 400 på Folktandvården och 406 på privat tandvård.