- Politik

Tandvårdsfusket fortsätter. Nu har SVT Stockholm redovisat fusk med det som kallas nödvändig tandvård. Tandläkare har till och med tagit betalt för behandling på avlidna patienter. 40 procent av granskade fakturor hade inte täckning vid den granskning regionen gjort. För enskilda patienter är det nästan omöjligt att kontrollera tandläkarens räkningar. Många debiteras för mycket.
Regionen har granskat landstingets utgifter för tandvård, vilket inkluderar nödvändig tandvård, uppsökande tandvård och fyllningsbyten. Drabbade är ofta dementa eller personer som lider av psykisk ohälsa. Överdebiteringar och felbehandlingar handlar det mestadels om och i vissa fall har fakturor skickats för avlidna patienter.
Ordföranden för Tandvårdsnämnden Karin Fälldin säger till SVT att flertalet fall inte är möjliga att polisanmälan. Detta är något som drabbar många patienter och som är oerhört svårt att bevisa. Tandläkarnas ansvar
Tandhälsoförbundet (Tf) får inte sällan samtal från medlemmar som undrar om tandläkaren överdebiterat. Det kan handla om borttagning av en tand där patienten betalat för en komplicerad extraktion trots att den tog mycket kort tid eller att tandläkaren gjort ett ingrepp som patienten inte önskade, t ex en rotfyllning.
Patient som är missnöjd med färgen på en krona, på sin protes eller något annat arbete tandläkaren gjort har små möjligheter att få detta omgjort på tandläkarens bekostnad. Oftast vill man inte heller gå tillbaka till tandläkaren som gjort ett dåligt jobb.
Patienter hos tandläkaren får därför betala både dåligt gjorda jobb, kanske överdebitering och slutligen själva omgörningen. En del tandläkare tar patienten på allvar och gör om antingen via försäkringen eller tar själva på sig kostnaden.
Tf:s erfarenhet är att många patienter betalar alltför höga kostnader inklusive omgörning som tandläkaren borde ta ansvar för. Tyvärr har patienten inga rättigheter, eftersom tandvårdslagen betraktas som del av hälso- och sjukvården. Detta trots att patienten betalar merparten av kostnaden själv.
Tf kommer att arbeta för bättre patienträttslig lagstiftning. Som patient måste man helt enkelt kunna stämma tandläkaren för överdebitering, felaktig behandling eller behandling utan att patienten gett sitt tillstånd.
I dag är det uppenbart att inte ens stockholmsregionens jurister tror på möjligheten till polisanmälan och rättelse. Det enda regionen tycks kunna göra är att begära felaktigt utbetalda pengar tillbaka. Som enskild patient är det betydligt svårare att få rätt.