HSAN:s generaldirektör: Den nya patientsäkerhetslagen missar patientperspektivet och innehåller stora brister i fråga om rättssäkerhet och effektivitet. För förtvivlade patienter och anhöriga som anser att allvarliga misstag begåtts inom vården är det av största vikt att på rättslig väg kunna utkräva ansvar av en enskild. Enligt den nya patientsäkerhetslagen, som riksdagen är på väg att anta, ska den klagande få svar på frågorna ?vad? och ?hur?, men inte ?vem? det är som är skyldig till skadan.
Rättssäkerheten åsidosätts i nya patientsäkerhetslagen
HSAN:s generaldirektör: Den nya patientsäkerhetslagen missar patientperspektivet och innehåller stora brister i fråga om rättssäkerhet och effektivitet. För förtvivlade patienter och anhöriga som anser att allvarliga misstag begåtts inom vården är det av största vikt att på rättslig väg kunna utkräva ansvar av en enskild. Enligt den nya patientsäkerhetslagen, som riksdagen är på väg att anta, ska den klagande få svar på frågorna ?vad? och ?hur?, men inte ?vem? det är som är skyldig till skadan. Patientklagomålen kommer inte längre att behandlas av ett oberoende organ och besluten kommer inte att kunna överklagas. Patienternas redan svaga ställning försvagas ytterligare om lagen går igenom, skriver generaldirektören för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd Aud Sjökvist.