- Hälsa
- Politik
Konsumentskydd saknas helt i tandvården trots att merparten av tandläkarräkningen betalas av den enskilda. Inga tydliga krav på information till patienterna finns. Exempel finns på tandläkare som borrat fel och skadat tanden bredvid, amalgamsanerat men lämnat amalgam kvar under de vita fyllningarna, satt in material som patienten berättat den är allergisk mot osv. En del personer har haft smärtsamma upplevelser i tandläkarstolen, men de har också betalat för både felen och att senare göra om. Så är det inte någon annan stans. Konsumentskydd finns inte.
Tandvårdsskadeförbundet har vid många tillfällen påtalat det icke existerande konsumentskyddet i tandvården, men hittills har inte mycket hänt. Folk fortsätter att betala trots att tandläkare gjort fel och måste också betala för att korrigera felen. Tandläkare har oftast någon form av försäkring, men det är en långsam och trög process som många inte vill vänta på då det handlar om tandhälsan.
Det finns anledning att arbeta ännu mer för att skapa ett konsumentskydd där patienten åtminstone slipper betala återställanda av felaktigt gjorda arbeten. Man ska inte behöva stanna hos den tandläkare som gjort ett dåligt jobb och få det omgjort. Så är det ofta idag. Tydligare regler behövs för att garantera ett gott konsumentskydd.
Hjälp Tandvårdsskadeförbundet att driva frågan om konsumentskydd. Anmälan sker lämpligen på epost info@tf.nu