- Hälsa
Tandläkartidningen har lagt ut en artikel, i vilken man skriver att tandvårdspatienterna inte är lika nöjda i år. Undersökningen är baserad på 800 intervjuer med personer som valts ut slumpmässigt och gäller dem som under de senaste 24 månaderna har besökt tandvården. Av de patienter som deltagit i undersökningen har hälften besökt folktandvården och hälften har gått till privattandläkare.
Av undersökningen kan man utläsa att omkring 10 procent av patienterna har valt sin tandläkarmottagning av prismässiga skäl. Man tror att kvaliteten då kan påverkas negativt och att detta kan vara en av anledningarna till att patienterna är mindre nöjda i år.
Det har blivit fler personer som jämför priser på de aktuella behandlingarna innan de bestämmer sig för vilken klinik de skall gå till. Jämföra priser kan man exempelvis göra på Tandpriskollen. De höga priserna är ett mycket stort problem för dem som inte har ekonomiska möjligheter att få den behandling som de behöver inom tandvården. En av Tandhälsoförbundets viktigaste frågor är att sjukvårdens högkostnadsskydd även skall gälla all tandvård.
De vanligaste orsakerna till klagomål på tandläkarmottagningarna, enligt undersökningen, är förutom priset även behandlingen i fråga samt bemötandet. Det stämmer ganska bra överensens med de samtal och mail som Tf får in angående missnöje och klagomål gällande tandläkare.
Om man tittar på utvecklingen av kundnöjdheten så ser man att den har minskat från ett nöjdhetsindex på 87,2 år 2017 till 79,0 i år bland patienter inom den privata tandvården. När det gäller folktandtandvården så är minskningen, enligt nöjdhetsindex, från 75,7 till 70,2 under samma tidsperiod.