- Politik

Hur gör jag om jag är missnöjd med kostnader för tandbehandling, själva behandlingen, om jag anser jag blivit felbehandlad eller om jag tycker att jag borde få skadestånd? Om klagomålshantering kan man läsa på IVO:s hemsida. Tyvärr har jag som patient i tandvården få rättigheter och det är svårt för patienten att få rätt gentemot tandläkaren. Det är ändå viktigt att anmäla felbehandlingar och dylikt för att rättelser på sikt ska kunna göras.
Klagomål ska göras direkt till klinikchefen, men ibland kan tandläkaren vara densamma som chefen och då kanske det är svårt att klaga. IVO:s upplysningstjänst kan man alltid vända sig till för att få mer information om hur man ska gå tillväga. De tar också upp klagomålet i sin statistik. Telefon till IVO:s upplysningstjänst 010 788 50 00.
Begär alltid ut journalerna innan anmälan görs. Alla har rätt att få ut sina journaler. Står det något felaktigt där ska rättelse begäras hos vårdgivaren. Vägrar vårdgivaren måste den i alla fall göra en notering i journalen om att patienten påpekat att det finns oriktiga eller missvisande uppgifter i journalen. (Patientdatalagen 2008:355, 3 kap 8 §). Se mer länken nedan om rättelse i journal..
När det gäller rättelse av priset som betalats för åtgärden är det svårare. Ofta står ord mot ord, men även i det fallet kan det finnas anteckningar i journalen som visar att en för hög avgift tagits ut. Det kan exempelvis gälla udragning av en tand som är helt okomplicerad, men där tandläkare skriver att den är komplicerad. Röntgenbild kan visa att det var en okomplicerad utdragning.
Till IVO:s sida om klagomålshantering
Kontaktuppgifter till patientnämnderna
Ansökan om skadestånd/ekonomisk ersättning
Rättelse i journal eller journalförstörelse