- Hälsa
- Politik
IVO (Inspektionen för vård och omsorg) tar emot klagomål från patienter. Nu har ett nytt sätt att lämna uppgifter om missförhållanden öppnats, det kallas "Tipsa IVO". Myndigheten utreder inte tipset och ger inte heller enskilda personer svar på klagomålen. Tipsen och klagomålen tas dock med i det fortsatta arbetet med myndighetens tillsyn.
IVO har alltså öppnat möjligheten att klaga utan att myndigheten ska behöva utreda och besvara klagomålen. Tandvårdsskadeförbundet anser att detta är ett bra sätt för myndigheten att få kännedom om risker och sådant som fungerar mindre bra. Vi förutsätter att klagomålen kommer att ligga som grund för en del av tillsynsverksamheten. Tipsa alltså IVO.
Det är bra om så många som möjligt använder IVO:s nya möjlighet att berätta om missförhållanden, rena övergrepp eller annat som kan vara viktigt att föra vidare. Det kan göras i kombination med klagomål till företaget och patientnämnden, men för den som inte orkar med den formella vägen är detta ett bra komplement.
Följ länkarna nedan för mer information och för att komma till klagomålsblanketten. Det går också att ringa in eventuella frågor. Då ringer man växeln tel 010-788 50 00 och ber att få bli kopplad vidare till rätt avdelning eller person.
Det går också att kontakta IVO:s upplysningstjänst för frågor som rör tandvården. Svaren som ges är dock generella så i enskilda fall går det inte att få konkreta svar. Även i detta fall är det IVO:s växel man ringer till.
Till IVO:s information
Till tipsa IVO (tel till IVO 010 788 50 00, växeln)