- Politik

En intressant blog finns på www.dental24.se. Den tar upp de kommersiella krafter som i dag finns för att ha tandställning och helst osynliga sådana av plast. Är det verkligen nödvändigt att så många har tandställning? Behöver alla vara lika? Många frågor finns om vem som ska bestämma vilken tandvård just jag ska ha.
Marknaden för dentalprodukter växer med 4-5 procent varje år. Motorn i tillväxten har länge varit implantaten, men den marknaden har bromsat in till runt 6 procent om året. Snabb tillväxt sker fortsatt gällande osynliga tandställningar, Clear Aligners.
Enligt bloggaren Björn Adielsson marknadsförs bettskenorna till den vuxna allmänheten, men har nu börjat riktas mot tonåringar. Marknadsledande Invisalign gjorde förra året en vinst på 4 miljarder kronor och 1,5 miljoner personer behandlades med denna tandställning, vilket är en ökning med 20 procent sedan förra året.
Skönhetsidealet är förstås en viktig drivande kraft, men det handlar också om att olika metoder marknadsförs gentemot patienterna som efterfrågar dessa produkter. Det är alltså från företagens sida en mycket målmedveten försäljningsstrategi och man siktar nu in sig på tonåringar.
Det finns anledning att fråga sig om vem som ska bestämma vilken tandvård jag ska få. Är det tandläkaren eller jag som konsument? Frågan är svår att besvara och inte helt självklar.
Tandläkaren har vissa kunskaper som kan vägleda patientens beslut. Patienten känner dock sin kropp betydligt bättre än andra. Frågan är vilken ställning tandläkaren tar då hen och patienten har helt olika önskemål?
Detta dilemma behöver diskuteras. Tandhälsoförbundet (Tf) har medlemmar som blivit friska då tandläkaren tagit bort en rotfylld tand eller då amalgamfyllningar bytts ut. Ordinarie tandläkare har så gott som aldrig lyssnat på patienten. Detta visar att professionen inte alltid har rätt och därför behövs en mer ödmjuk attityd och att vårdgivaren tror på patienten.