- Dentala material
- Hälsa
- Politik

De klagomål som inkommit till patientnämnderna år 2014 har nu sammanställts av IVO. Av rapporten framgår att antalet klagomål ökar, men att få klagar på tandvården. Någon analys av vad det beror på finns inte.
IVO (Inspektionen för vård och omsorg) sammanställer årligen inrapporterade klagomål från patientnämnderna. Nu har rapporten över 2014 års klagomål publicerats. Hälften av klagomålen rör somatisk specialistvård medan tandvården har väldigt få klagomål. Vård och behandling samt kommunikation är i huvudsak de områden klagomålen handlar om.
IVO konstaterar att tandvårdens klagomål är få i förhållande till verksamheten, men gör inget försök att analysera orsaken. Endast 1 399 personer klagade på sina tandläkare under 2014. Det är inte rimligt att tro att så gott som alla är nöjda med sina tandläkare. Det måste finnas någon annan orsak till att folk inte anmäler.
Tandvårdsskadeförbundets erfarenhet är att få av våra medlemmar klagar på tandläkaren trots dåligt bemötande och felaktig behandling. Anledningen är ofta att medlemmen är alltför sjuk för att orka klaga, inte tycker det är någon ide då det inte leder någon vart eller att det finns personliga kopplingar i form av att resten av familjen går till samma tandläkare.
Vanliga klagomål som sällan förs vidare till IVO eller patientnämnder är just dåligt bemötande, att tandläkaren gjort någon extra åtgärd utan att informera patienten om det, att tandläkaren satt in material patienten inte velat ha eller är allergisk mot, att tandläkaren inte rensat käkbenet efter extrahering av tanden, att bedövningen inte tagit och att tandläkare trots det fortsatt att jobba och att tandläkaren har tagit för mycket betalt. Annat kan handla om att kronor varit för stora, att rotfyllningar misslyckats och att proteser eller bryggor inte passat.
Patientnämnder finns vid varje landsting eller region och har i uppgift att ta vara på patientens intressen. Felet är att de saknar egna utredningsresurser och därför låter nämnden oftast det egna landstinget utreda sina egna misstag. Egna resurser är nödvändigt för att en patientnämnd ska ha någon makt.
Både patientnämnder och IVO borde agera för att fler anmäler sina tandläkare då det sannolikt skulle leda till stora förbättringar.
Till IVO:s rapport angående klagomål till patientnämnder 2014.