- Hälsa
Enligt en intern rapport finns det stora risker för patientsäkerheten med 1177:s nya chattbot. I cirka 30 procent av fallen har man funnit avvikelser i triageringen i det nya digitala sjukvårdsupplysningssystem som ett tiotal av landets regioner har tecknat avtal med.
Vårdguiden 1177 har för avsikt att på bred front införa chattboten Platform24. Denna chattbot skall göra en första bedömning av patienter, innan de slussas vidare. Stickprover och tester har dock visat på stora brister i systemet, rapporterar DN.
I en rapport, som SVT Skåne har fått ta del av, visade det sig att en av tre patienter sorterades fel av Platform24 som använts i Västra Götalandsregionen. Chattboten har i vissa fall prioriterat patienters åkommor för högt, men i andra fall även för lågt. Bolaget bakom tjänsten motstrider uppgifterna och påstår till och med att boten är mer precis i sin prioritering än en riktig sjuksköterska.
En chattbot, eller en digital assistent som det också kan kallas, är ett datorprogram som genomför en konversation via text eller ljud genom AI (artificiell intelligens). Dessa program försöker simulera hur en människa skulle bete sig i en dialog.
Västra Götalandsregionen kallar sin chattbot ”Liv”. Med hjälp av Liv har man för avsikt att erbjuda säker information dygnet runt under årets alla dagar. Regionen menar att många av de telefonsamtal som inkommer till 1177 ofta kan besvaras snabbare och lika korrekt i chatten av Liv jämfört med en människa. Vidare skulle detta innebära att fler invånare kan få svar samtidigt och då slippa att vänta i telefonkö. Tanken är också att om personalen som svarar i telefon blir avlastade, kan de fokusera på att ge ännu bättre service.
Chattboten Liv kan dock inte göra några bedömningar av symtom eller ge medicinska råd. Vanligtvis får de personer som kontaktar chattboten en länk till en webbsida som har fördjupad information som svar på en fråga. Konversationen med Liv är således inte privat. Därför skall man aldrig skriva in sina personuppgifter.
1177 påstår att Liv alltid ger kvalitetssäkrade svar vilka skall ha kontrollerats av experter inom området. I de fall Liv inte kan svaret på en fråga, uppges det att hon inte chansar med att ge ett felaktigt eller osäkert svar. Liv skall då istället erbjuda möjlighet till chatt med en mänsklig kollega (under förutsättningen att den mänskliga chatten är bemannad just då).
Länkar till ytterligare information:
Artikel i Läkartidningen
Artikel i DN (för prenumeranter)
Nyhetsinslag på SVT Skåne
Om chattboten Liv på 1177-Västra Götaland