- Hälsa
- Politik

Statskontoret har analyserat IVO:s hantering av klagomål och konstaterar att IVO bör utveckla förmågan att analysera och dra nytta av de klagomål som inkommer till myndigheten. IVO anses också behöva stärka samverkan med Patientnämnderna på respektive landsting/region.
Inspektionen för vård och Omsorg (IVO) har granskats av Statskontoret. Myndigheten anser att IVO inte tillräckligt väl följer upp och publicerar de beslut som fattats i klagomålsärende. Detta trots att klagomålshanteringen i dag omfattar många ärenden och att kostnaden 2013 uppgick till 139 miljoner kronor.
Detta är en kraftfull kritik av IVO:s hantering av klagomålsärenden. Även Tandvårdsskadeförbundet instämmer i kritiken då vi tror att bättre och mer seriös uppföljning av patienternas klagomål skulle göra det lättare för tandvårdskadade att få rätt behandling.
Se mer om Statskontorets kritik av IVO:s klagomålshanteringen via pdf-filen nedan.