- Hälsa
- Politik

På sjukvårdsupplysningens hemsida 1177 finns nu en artikel om vilka rättigheter du som patient har när du går till tandläkaren. Tandvårdsskadeförbundets erfarenhet är att tandläkarna så gott som aldrig uppfyller dessa krav. Sällan görs behandlingar i samråd med patienten och respektfullt bemötande ges sällan när patienter vill ta bort amalgam respektive rotfyllda tänder. Pröva att ställa de krav som föreslås på tandläkarna.
Alla som går till tandläkaren ska innan ingreppet görs bli informerade om vad som ska göras och vad det kommer att kosta.
I likhet med sjukvården ska alla patienter bli respektfullt bemötta och du ska som patient tillsammans med tandvårdspersonalen ta beslut om vilken behandling du ska få. Tandläkare anslutna till Försäkringskassan är en garanti för att patienten får del av Försäkringskassans högkostandsskydd.
Är du missnöjd med behandlingen ska du i första hand vända sig till mottagningen som behandlat. Den som fortsatt är missnöjd får klaga hos Patientnämnden om det är folktandvården och Privattandläkarnas förtroendenämnden om det är privat tandvård. Man kan också anmäla vårdsskada till IVO (Inspektionen för vård och omsorg).
Som patient ska man också få skriftligt intyg på vad materialet som används innehåller. Försäkringskassan ska också betala tandvård i ett annat land. Då gäller samma regler som för tandvård i Sverige om att du skulle ha varit berättigad till vård i Sverige. Du måste själv betala för vården och sedan söka ersättning i efterhand.
Tandvårdsbehandlingen ska så mycket som möjligt utformas och genomföras i samråd med dig. Men du har inte rätt att kräva en behandling som tandläkaren tycker är olämplig. Ett exempel är en värkande tand som du vill få utdragen. Tandläkaren får inte dra ut om den kan räddas och tandläkaren bedömer att det är viktigt att den är kvar.
En behandlingsplan ska innehålla följande:
Information om vilken diagnos du har fått.
Information om vilka behandlingar som mottagningen föreslår och varför den föreslår just dessa.
Information om det finns andra behandlingar som kan hjälpa mot de besvär du har.
Information vad behandlingen kostar och vad referenspriset är.
Information om behandlingen ingår i högkostnadsskyddet för tandvård.
De flesta tandvårdsmottagningar lämnar garantier för kronor, broar, implantat och de flesta avtagbara proteser. Några mottagningar lämnar också garanti på annan tandvård, som till exempel lagningar och rotbehandlingar. Det är viktigt att ta reda på vilka garantier som ges innan du börjar en behandling. Du kan alltid be att få skriftlig information om garantier.
Läs och begrunda och ställ krav på tandläkaren.