- Hälsa
En patientnämnd finns i varje region och har till uppgift att stödja och hjälpa patienter inom hälso- och sjukvården inklusive tandvården. Patientnämnden rapporterar årligen om vad som är bra eller dåligt i vården till regionens politiker. Viktigt är att tandvårdens problem uppmärksammas mer och inte bara om man har klagomål på sin tandläkare utan även mer generellt. Kontakta därför gärna din patientnämnd.
Hur mannkommer i kontakt med patientnämnden framgår av regionens hemsida eller ring till regionens växel och fråga vilka man kan vända sig till.
Det finns alltså en patientnämnd i varje region vars uppgift är att rapportera problem som har betydelse för patienten till vårdgivare, vårdenheter och politiker. Dessutom ska patientnämnden handfast hjälpa patienten att vända sig till rätt instans eller rätt myndighet, men nämnden driver inte själv några patientärenden.
Tvångsomhändertagna personer har laglig rätt till en stödperson och den personen utses på patientens begäran av patientnämnden.
Är man missnöjd med vården är det patientnämnden man vänder sig om man är missnöjd med vården. Dock inkluderas inte privat tandvård eller sjukvård i patientnämndens ansvar. Privattandläkarna har en särskild nämnd med uppgift att hantera tvister mellan tandläkare och patient.
Patientnämnden saknar tyvärr disciplinära befogenheter, vilket innebär att nämnden varken kan hota med böter eller kan stänga av en verksamhet. Endast IVO har sådana befogenheter. Vid klagomål tar dock nämnden kontakt med vårdgivaren och nämnden kan också göra vissa utredningar.
Varje patientnämnd sammanställer årligen klagomål och olika åsikter som kommit den till känna. Rapporten delges regionens politiker och IVO. Kommer många liknande synpunkter eller klagomål från de olika patientnämnderna kan det föranleda politiska åtgärder liksom agerande från IVO t.ex. i form av riktade tillsynsbesök.
Anledning finns alltså att uppmärksamma IVO på problem inom tandvården. Tyvärr kommer alltför få klagomål eller synpunkter när det gäller tandvården. Varje patient som hör av sig i dessa frågor är därför viktig. Även Tf:s olika distrikt kan begära samtal med företrädare för patientnämnden eller via brev/mail berätta vad som är problem och kanske ska man också lägga till det som är bra.