- Politik
Regeringen har lagt fram förslag till bättre klagomålshantering och förslår att klagomål i första hand riktas till vårdgivaren, därefter till patientnämnder för att slutligen hamna hos IVO. Lagrådet kritiserar kraftigt förslaget. Tandvårdsskadeförbundet är också negativ. Att anmäla behandlande tandläkare är ofta tufft. Tandvårdsskadeförbundets erfarenhet är att få anmäler, trots omfattande klagomål. Därför är det angeläget att rätten att överklaga till IVO finns kvar.
Regeringens förslag till nytt klagomålssystem för vården innebär bland annat att det i första hand är vårdgivarna som ska ta emot klagomål från patienter och närstående. Patientnämnderna ska stödja patienter och närstående i kontakten med vårdgivarna. Anledning till förslaget är att IVO anser att klagomålshanteringen tar mycket tid från annat angeläget arbete.
Lagrådet anser att regeringens förslag behöver förtydligas och efterlyser krav på vilka uppgifter patientnämnderna är skyldiga att hjälpa patienterna med och vad som faller utanför nämndernas uppdrag. Lagrådet vill också att det i lagförslaget ska framgå hur kommuner och landsting ska organisera patientnämndernas arbete så att det blir självständiga.
Även när det gäller IVO:s roll anser lagrådet att det finns otydligheter. Bland annat är att det oklart vad som avses med att IVO ska ha skyldighet att utreda klagomål som handlar om ”händelser som påverkat eller hotat patientens självbestämmande, integritet eller rättsliga ställning”. Därtill behöver förtydligas vad som krävs för att ärenden ska drivas längre tid.
.