- Politik

Media rapporterar om försäkringskassans beslut att stänga av företaget My Dentist från möjligheten att ge patienter det statliga tandvårdsstödet. Företaget själv anser att beslutet är oproportionellt gentemot de felaktigheter som gjorts, men försäkringskassan menar att det är viktigt att förebygga fusk med statliga medel.
Försäkringskassan har möjlighet att stänga av tandvårdsföretag från att få statligt stöd. Det innebär bland annat återbetalningsskyldighet för felaktigt utbetalt belopp. Patienter som går på dessa kliniker får inte längre tillgång till det statliga tandvårdsstödet.
Det statliga tandvårdsstödet innebär att patienten först betalar 3000 kronor ur egen ficka. Därefter ansöker tandläkaren om hälften av avgiften utöver de första 3000 kronorna. När egenavgiften uppgått till 15 000 kronor betalar försäkringskassan 85 procent av kostnaden. Det innebär att patienten bara betalar 15 procent.
Det är betydligt mer än vad som gäller i sjukvården där man efter att ha uppnått 1300 kronor som egenavgift, inte behöver betala mer. Det innebär att ett höftimplantat blir så gott som gratis medan patienten får betala minst hälften av ett titanimplantat inklusive krona eller bro. Det kan handla om 12 000 kr eller mer.
Det är bra att oseriösa tandläkaren inte får del av det statliga eller regionala tandvårdsstödet. Många fusk finns inom tandvården och det kan handla om att tandläkare tar betalt för en komplicerad tandutdragning, trots att det inte varit det. Eller tar betalt för en komplicerad rotfyllning med minst fyra rötter, trots att den var relativt enkelt.
Nu har alltså försäkringskassan möjlighet att stänga av tandläkare som fuskar, vilket är bra. Men det måste också vara välgrundade beslut som är möjliga att överklaga. My Dentist kommer att överklaga beslutet och samtidigt begära inhibition så att beslutet inte träder i kraft omedelbart.
Det som ligger My Dentist till last är att sekretessbelagda personuppgifter läckt från deras datasystem till telefonförsäljare. Det är förstås allvarligt. Dessutom har försäkringskassan ställt återbetalningskrav och särskilt gäller det fyra tandläkare som företaget påstår att de redan stängt av.
Som patienter kan vi rapportera till försäkringskassan om vi anser att tandvårdskliniken tagit betalt för något som inte utförts eller tagit betalt för mer komplicerade behandlingar än vad som utförts. Viktigast är dock att försäkringskassan har en egen fungerande tillsyn.
Hur tvisten med My Dentist avlöper vet vi inte ännu, men Tandhälsoförbundet följer förstås utvecklingen. Det är viktigt att enskilda företag inte tillskansar sig pengar som vi skattebetalare bidrar med sådant fusk kan vi som patienter påtala för försäkringskassan. Samtidigt vill vi att tandvården får mer subventioner så att den blir billigare för konsumenten.
Till Sydsvenska dagbladet angående My Dentist
Till information från Dental24
Till My Dentists svar på kritiken