- Dentala material
- Hälsa
- Politik
Fler anmäler tandläkare nu sedan klagomålssystemet ändrats. Men mörkertalet är stort. Klagomålshanteringen i dag är både krånglig och tidskrävande och det har betydelse om du går till den regionstyrda folktandvården eller privattandvården. Hos privata tandläkare ska man själv kontakta tandläkarens försäkringsbolag och orka driva frågan vidare. Det är svårt att få rätt då ofta ord står mot ord. Klagomålssystemet behöver därför ändras och patienternas rättigheter i tandvården behöver stärkas.
Det har allstå kommit ett ökat antal klagomål på tandläkare. Under 2019 registrerades 1 263 inkomna tandvårdsärenden hos landets Patientnämnderna. Men Tandhälsoförbundet (Tf) misstänker att detta bara är toppen på ett isberg. Vi får dagligen samtal med klagomål från patienter.
Det kan handla om förgiftning på grund av avsaknad av skydd för patienten vid amalgamsanering, insatta material som patienten inte tål, borar och kronor med dålig passform och inte minst klagomål på att patienten fått betala för mycket för behandlingen hos tandläkaren.
Det är svårt eller helt omöjligt för patienten att veta om tandläkaren gjort fel och ofta står tandläkarens och patientens ord mot varandra. Att ha med sig någon person till tandläkaren är ett bra skydd mot tandläkaren om hen inte gör korrekta arbeten.
Dessutom är all klagomålshantering hos privata tandläkare mycket tidsödande. (se länk till Intervju med Christina nedan) Man måste själv kontakta tandläkarens försäkringsbolag och sedan driva sin egen fråga. Har tandläkaren ingen försäkring försvåras ytterligare möjligheten att få någon ersättning för felaktigt gjorda behandlingar.
Hela rättssystemet för den som är patient i tandvården behöver ses över. Nu har Tf ställt en skrivelse till socialutskottet i riksdagen med anledning av en motion som tar upp dessa allmänna synpunkter på tandvårdne. Rättigheterna för den som är patient i tandvården är i dag allför dåliga. Men vi arbetar oförtrutet vidare för att ändra situationen. Bidra gärna du också.
Till artikel i Tandläkartidningen
Se mer om klagomålshantering här
Till artikeln om Christina
Se rapport om viktiga lagändringar som behövs i tandvården via länken nedan. .