- Hälsa

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) mottog tidigare klagomål från patienter. Numera ska man som patient först klaga till vårdgivaren och om man är missnöjd med svaret gå vidare till regionens patientnämnd (landstingsdriven vård, t ex folktandvården) alternativt till tandläkarnas förtroendenämnd (privattandläkare). En möjlighet om man inte vill klaga hos vårdgivaren är att kontakta IVO:s upplysningstjänst.
Upplysningstjänsten kan vilken privatperson som helst ringa till. Tjänsten är bemannad av personer som kan besvara enklare frågor och berätta hur man som patient kan gå vidare.
Bra är att upplysningstjänsten noterar frågeställningar och för statistik. Därför kan det vara bra att göra sin röst hörd via denna tjänst (se länk till hemsidan nedan) och man kan också få svar på frågor och det finns en hemsidan med blanketter att fylla i för den som föredrar det. I kontakt med upplysningstjänsten kan man vara anonym, vilket är svårt om man t ex anmäler en tandläkare.
Den formella vägen att klaga är annars att först gå till vårdgivaren och därefter till patientnämnden eller om det är privat tandläkare tandläkarnas förtroendenämnd. Ingen av dem har egentligen några befogenheter utan det är först då IVO träder in som det möjligen kan hända något.
Det nya klagomålsystemet som funnits något år är helt fel när det gäller tandvården. Flertalet tandläkare jobbar ensamma eller på små kliniker med några få anställda. Ska man klaga till chefen på en klinik med en tandläkare är det ju den behandlande tandläkaren som tar emot klagomålet. Sannolikt anser tandläkaren att denne inte gjort något fel.
Ett annat problem, när det gäller att anmäla tandläkare, är att hela familjen och kanske också släkt, vänner och grannar går till samma tandläkare och det kan då kännas obehagligt att klaga på tandläkaren av rädsla för att bli dåligt bemött nästa gång. Ofta finns också rädsla för att familjemedlemmar ska få sämre vård efter klagomålet.
På mindre orter finns det bara en eller två tandläkare och då blir det också knepigt med klagomålen. IVO:s upplysningstjänst kan därför vara en bra idé för att framför klagomå när det gäller just tandvården. Åtminstone kommer klagomålet med i statistiken och kan leda till särskilda tillsynskampanjer från IVO:s sida.
Till IVO:s information om sin upplysningstjänst
Till IVO:s information hur man anmäler och tipsar
Anmäl till IVO efter att först kontaktat vårdgivaren, patientnämnden eller privattandläkarnas förtroendenämnd