Skärpningen av sjukförsäkringen har skapat en ny marknadsnisch för kassaanställda som kan systemet. Två tidigare chefer på Försäkringskassan har bytt sida för att på konsultbasis hjälpa sjuka att få rätt mot gamla arbetsgivaren.
Konsulter hjälper sjuka mot Försäkringskassan
??Efterfrågan på konsulthjälp ökar stadigt sedan i våras. Det ringer tre fyra om dagen. Jag kan inte ta emot fler i år, säger kassakonsulten Erik Ward.
Innan han blev konsult var han anställd i över trettio år på Försäkringskassan i Blekinge, senast som chefsjurist. Han har även arbetat på Försäkringsöverdomstolen som föredragande. När han fyllde 60 tackade han ja till förtidspension och öppnade konsultbolag.
Före detta chefen för Försäkringskassans kontor i Ulricehamn, Göran Söderlund, driver sedan ett halvår tillbaka en egen firma med omprövningar och överklaganden av försäkringskassebeslut som specialitet.
??Det började i våras, när en kusin som är läkare ringde mig och sade: ?Du måste hjälpa oss. Vi får inte våra intyg godkända och våra patienter får inte någon ersättning.? Sedan dess har jag haft ett hundratal ärenden, säger den i dag 69-årige kassapensionären.
Majoriteten av dem som söker Göran Söderlunds och Erik Wards hjälp är kvinnor som nekats sjukpenning och sjukersättning. Vanliga diagnoser är fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom.
??Personer med diffusa värksjukdomar som inte går att visa objektivt med prover drabbades hårt när reglerna i sjukförsäkringen stramades upp. Ofta får de ingenting hur sjuka de än är, säger Erik Ward.
Han uppskattar att vart fjärde ärende som han tar sig an ändras. Göran Söderlund följer inte upp sina ärenden aktivt, men har fått många spontana samtal från nöjda kunder som fått rätt sedan han hjälpt dem med formuleringarna.
??Det stora problemet är att läkarna skriver för dåliga underlag för att Försäkringskassan ska kunna fatta beslut på dem, och att Försäkringskassan inte följer Socialstyrelsens rekommendationer att ta kontakt med läkaren när underlaget är ofullständigt, säger Göran Söderlund.
Motiveringarna i Försäkringskassans avslag är en annan sak som ofta brister. Kraven på behandlande läkares underlag har ökat med de nya sjukförsäkringsreglerna, men kassans egna försäkringsmedicinska rådgivare skriver snarare mindre utförligt än tidigare.
??Kassan bemöter inte vad behandlande läkare säger. Jag företrädde en person där fem specialistläkare förordade sjukskrivning. Den medicinska rådgivaren motiverade ändå avslag med standardformuleringen att sjukskrivningen inte var medicinskt styrkt, säger Erik Ward.
Centralisering, dålig kommunikation inom myndigheten, personalnedskärningar, produktionskrav och hårdmallade bedömningskriterier har gjort systemet rättsosäkert, menar de båda tidigare kassaanställda konsulterna.
??När jag tänker på hur Försäkringskassan sköter socialförsäkringen i dag skäms jag över att ha varit anställd där, säger Erik Ward.
Han tar ett arvode på 800 kronor för att läsa igenom ett ärende och göra en bedömning. Vid överklagan tillkommer 1?000 kronor. Om klienten förlorar stannar kostnaderna där. Om hon vinner är timtaxan 800 kronor. Göran Söderlund har ett fast arvode på 2?000 kronor plus moms.
Jämfört med reguljära advokatarvoden är det moderata priser. Ändå blir konsekvensen att sjuka som har råd att köpa deras hjälp har större chans att få sin lagstadgade ersättning godkänd.
??Jag ser allvarligt på det. Har man kontakt med en myndighet ska man få det man har rätt till. Det ska inte behövas någon som jag, då har myndigheten misslyckats, säger Erik Ward.
Anna Bodin
anna.bodin@dn.se