- Politik
P4 Väst sänder ett programinslag om en tandläkare som varit oskicklig och alkoholiserad, men ändå fick fortsätta att behandla patienter. Många har i dag bestående problem efter skadlig behandlig hos tandläkaren. Tandvårdsskadeförbundet får återkommande samtal från personer som anser sig felbehandlade. Vi föreslår en second opinion hos annan tandläkare och anmälan till IVO och patientnämnden. Men alla anmäler inte och IVO och patientnämnder frågar oftast bara om tandläkarens syn på anmälan och vidtar sällan åtgärder.
Det är bra att P4 Väst granskar tandläkare. De anmälningar Tandvårdsskadeförbundet känner till leder sällan till rättelse. IVO respektive patientnämnden kontaktar oftast tandläkaren för att få hans eller hennes syn på ärendet och nöjer sig med att tandläkaren anser behandling vara korrekt genomförd.
De som kontaktar Tandvårdsskadeförbundet i ärenden som har med felaktig behandling att göra hos tandläkaren råder vi att anmälan till IVO och tandvårdsnämnden i respektive landsting eller region. Förbundet får sällan återkopplingar från dem som anmält. De få som berättar hur det gick fick inget gehör hos IVO och IVO har inte i något av de fall vi känner till tagit kontakt med anmälaren utan nöjer sig med tandläkaren svar på frågorna.
Därtill är erfarenheten att få anmäler sin tandläkare, trots missnöje med behandlingen. Det kan vara barn eller släktingar som går hos tandläkaren eller det kan vara mindre orter där folk kan känna sig utpekade eller riskera att bli baktalade om de anmäler då tandläkaren med stor sannolikhet vet vem som anmält.
Tandvårdsskadeförbundet anser att patienter ska kunna anmäla anonymt och att IVO inte direkt ska kontakta tandläkaren utan istället om fler anmälningar kommer in göra en riktad tillsyn.