- Dentala material
- Hälsa
- Politik
En av Tandvårdsskadeförbundets medlemmar berättar att han hans fyllningar gick sönder kort efter tandläkarbesöket. Trots det ville inte folktandvården ta ansvar och de ekonomiska konsekvenserna av att byta dem. Under två års tid har han bråkat med tandvården utan att få rätt till ersättning och han måste själv betala omgörning.
Två av Thomas Sundbergs lagningar lossnade inom bara några dagar och veckor. Trots det vägrar folktandvården att göra om dem gratis. Vem har ekonomiskt ansvar? Behöver lagstiftningen förbättras?
En av Thomas Sundbergs lagningar lossnade efter två dagar och den andra efter två veckor. När lagningar går sönder eller lossnar efter så kort tid borde tandläkaren per automatik göra om sitt arbete. Det ansåg Thomas och kontaktade folktandvården för att få sina fyllningar utbytta.
Han fick en ny tid för omgörning. Men hör och häpna; han skulle få betala hela kostnaden själv för att tandläkaren
tidigare med stor sannolikhet gjort ett dåligt jobb. Detta var inte acceptabelt för Thomas.
Nekades återbetalning
Han pratade med tandvårdschefen, som bedömde att tandläkarens arbete var gjort enligt konstens alla regler och att det inte handlade om oskicklighet hos tandläkaren. Detta accepterade inte Thomas utan begärde att få pengarna tillbaka för att kunna gå till en annan tandläkare, men tandvårdschefen vägrade betala tillbaka.
Olika versioner
Då anmälde Thomas kliniken och tandläkaren till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) och inväntade deras bedömning. IVO gick helt på folktandvårdschefens linje och ansåg att fyllningarna var korrekt gjorda utan att ha undersökt dem. Detta anser Thomas vara orimligt då de trillade ut så gott som omedelbart.
Han vägrar fortfarande att betala för omgörning hos folktandvården, trots att konflikten pågått i två år. Anledningen är att han anser att tandläkaren gjort ett dåligt jobb och att han därför bör få detta åtgärdat utan att betala eller få pengarna tillbaka.
Det framgår av den korrespondens Thomas haft med folktandvården, IVO och patientnämnden att fyllningar som frakturerar inom två veckor ska ersättas. Så var också fallet med Thomas lagningar och han ringde också omedelbart till folktandvården och berättade vad som hänt.
Journalfördes inte
Nu hävdar dock folktandvården att det gick mer än två veckor innan fyllningarna frakturerade och ord står mot ord då Thomas tidiga samtal aldrig journalfördes. Hittills har Thomas bara krävt att få tillbaka pengarna fär de misslyckade arbetetn som gjordes för två år sedan, vilket handlar om en summa på högst 5.000 kr.
För tandläkaren är knappast 5.000 kronor en stor summa, men för Thomas som är lågavlönad och anställd i en kommun är det mycket pengar.
- Jag kommer att överklaga igen till IVO och får jag rätt i fallet kommer jag att yrka på ersättning för de två år jag varit tvungen att gå med trasiga tänder, säger Thomas.
Hur många betalar egentligen för åtgärder som de borde fått gratis? undrar han.
Artikel i Tf-bladet nr 3/2016 sid 14-15
I artikeln i Tf-bladet har Thomas Sundberg vid två tillfällen fått fel efternamn. Sundberg ska det vara.