- Politik
Uppenbarligen är det alltför lätt att fuska inom tandvården. Nu har ett myndighetssamarbete medfört att ännu mer fusk än tidigare avslöjats inom tandvården. Främst handlar det om att tandläkare tar betalt för icke utförda behandlingar eller tagit betalt exempelvis för komplicerade rotfyllningar då det endast var enkla sådana som gjordes. Det myndigheterna dock inte tar upp är de kostnader patienterna får ta. Det ringer relativt ofta folk till Tandvårdsskadeförbundet som misstänker att de betalat för mycket till tandläkaren.
För patienten är det mycket svårt att kontrollera om betalningen är OK eller inte. Dessutom är prissättningen på tandvården fri och flertalet tandläkare tar mer betalt än riktpriset. Den som vill ha kofferdam får betala extra för det och även annan skyddsutrustning exempelvis vid amalgamsanering tar tandläkaren betalt för.
Bättre tillsyn behövs över tandvården. Dessutom måste myndigheterna bygga upp ett system för att ge pengar tillbaka till patienterna om tandläkaren tagit för mycket betalt eller tagit betalt för mer komplicerade åtgärder än vad som verkligen gjordes.
Det som myndigheterna inte tar upp är patientens konsumentskydd. I dag är det så gott som obefintligt. Gör tandläkaren fel, sätter in ett material patienten inte tål eller borrar i fel tand så är det så gott som alltid patienten som får betala räkningen även för det tandläkaren rimligen borde stå för.
Dessutom förlorar patienten ofta förtroendet för tandläkaren som gjort felaktig behandling och går till en ny tandläkare som åtgärdar problemet. Tandläkarens försäkring täcker inte detta. Sällan får patienten ersättning för felaktig vård eller misslyckade fyllningar, broar eller annat som kan gå fel.
En översyn över både tandvårdens kostnader och patienternas rättigheter behövs. Den pågående utredningen om jämlik tandhälsa har hittills inte aviserat att de tar upp konsumentskyddet i sin utredning.