- Dentala material
- Hälsa
- Politik
Reklamombudsmannen har fällt Colgate-Palmolive för vilseledande reklam i en 20 sekunder lång reklamfilm för tandkrämen Colgate Karies Kontroll. Reklamen ansågs ge konsumenter en felaktig uppfattning om hur produkten används inom tandvården.
I reklamfilmen, som sändes på Kanal 5, hävdade Colgate att deras tandkräm var ”varumärket svenska tandläkare och tandhygienister använder mest”. Samtidigt visades en tandläkare i bild och text som framhävde Colgates varumärke.
Reklamombudsmannen (RO) bedömde att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar detta som att Colgates tandkräm är den mest använda produkten bland svenska tandläkare och tandhygienister.
Eftersom Colgate inte kunde styrka sitt påstående med tillräckligt underlag, fann RO att reklamen var vilseledande och i strid med artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s marknadsföringskod).
Colgate hänvisade till två egna undersökningar från 2022 och 2024 där tandläkare och tandhygienister tillfrågades om vilket varumärke de använder mest privat. Men eftersom bolaget inte skickade in någon dokumentation till RO som bekräftade resultatet ansågs bevisningen otillräcklig.
Tandhälsoförbundet anser att beslutet visar hur viktigt det är att reklam för munvårdsprodukter är saklig och tydligt underbyggd. När påståenden om tandvårdsprodukter framställs på ett sätt som ger intryck av professionellt godkännande, utan tillräcklig evidens, riskerar konsumenter att vilseledas. Det kan skapa falska förväntningar och försvåra för människor att göra informerade val om sin tandhälsa.
Förbundet har länge förespråkat tandkrämer med hydroxiapatit, ämnet i tandemaljens naturliga uppbyggnad, som kan bidra till att stärka och reparera emaljen – utan fluorider.


