- Dentala material
- Hälsa
- Politik
Det blir allt tydligare att tandvårdens patienter inte har särskilt många rättigheter. Att rätta till felbehandlingar eller omgörning av något som misslyckats får i allmänhet patienten helt stå för själv. Det är ändå rätt dyrt att gå till tandläkaren, men en del får alltså betala flera gånger om. De flesta vet inte hur man klagar eller begär skadestånd. Om vi ska fortsätta att själva betala merparten måste rättigheterna stärkas för oss som konsumenter.
Tandvården betalas till skillnad mot sjukvården så gott som helt av den enskilda. Trots det finns ingen konsumenträtt inbyggd i tandvårdslagen. Inte heller finns någon ångerrätt. Krav på information finns, men inga sanktioner kan vidtas om tandläkare låter bli att informera om alternativ eller risker.
Patienter ringer till förbundet och frågar om de verkligen måste betala utdragning av en tand när tandläkaren misslyckats med en rotfyllning. Eller om de måste betala igen då en kompositfyllning lossnat efter bara dagar eller veckor. Eller om de måste betala för att ta bort ett titanimplantat de inte tål.
Ibland får folk proteser som inte passar, men tandläkare kan vägra lämna tillbaka dem till tandteknikern utan att riskera repressalier. Några samtal har kommit från personer som fått en annan persons proteser, trots att personnummer finns ingjutet i protesen. Inte underligt att den inte passar.
Vid ett tillfälle stod det i journalen att det var fel protes, men patienten underrättades inte och tandläkaren gjorde inte om protesen utan låtsades som ingenting. Proteser har en metallbricka ingjuten i plasten med personnumret så det är inte svårt att kontrollera om man bär sin egen protes eller inte. Sällan anmäls sådana här händelser.
Kronor som inte passar eller som spruckit får en del betala omgörning av trots att tandläkaren ska ha en försäkring för detta. Det har hänt att tandläkare hänvisat till sitt eget försäkringsbolag om patienten klagat alltför mycket. Men klagomålen ger sällan resultat.
Ofta går patienten till en ny tandläkare om bron eller kronan inte känts bra eller om protesen inte passat. De har helt enkelt inte förtroende för den som gjort jobbet tidigare. I sådana fall får patienten betala den första tandläkaren och därefter den nya tandläkaren. Detsamma gäller om patienten i tänderna fått material hen inte tål. Omgörningen får hen oftast betala själv.
Felaktigt gjorda tandarbeten eller skador som uppkommit då tandläkaren varit vårdslös eller enbart haft otur och kanske skadat en tand bredvid eller borrat för djupt kan ibland ersättas av försäkringsbolaget men mycket få orkar söka sådan ersättning. Ofta tar det lång tid att få skadestånd beviljat. Det är också krångligt då ett särskilt försäkringsbolag gäller om man gått hos folktandvården och för privattandläkarna finns oftast en förtroendenämnd att vända sig till. De flesta patienter vet inte hur de ska bete sig, vilka rättigheter de har eller hur de begär skadestånd eller anmäler tandläkaren. Tandläkaren ger inga sådana upplysningar.
Den som vill byta sina giftiga amalgamfyllningar måste betala det själv, trots att vi i dag vet att de är skadliga både för människor och miljö. Det ingår inte ens i högkostnadsskyddet.
Tandvårdsskadeförbundet avser att driva konsumentfrågorna. Hittills har det varit mycket annat på bordet, men nu måste förbundet på allvar börja driva dessa frågor. Det är inte rätt att patienten ska betala tandläkarens fel eller betala för att tandläkaren inte upplyst patienten tillräckligt bra. Du som är intresserad att hjälpa till; kontakta förbundet.