Regeringen tillsatte en ny myndighet IVO (Inspektionen för vård och omsorg) i juni 2013 för att förbättra tillsynen och klagomålshanteringen. Statskontoret som granskat inspektionen finner att tillsynen ännu inte uppfyller kraven. Fortsatt utveckling av tillsyn och ärendehantering behövs.
Tillsynen behöver effektiviseras och göras mer datorstyrd och ärendehanteringen måste bli snabbare, visar Statskontorets uppföljning av myndigheten. Handläggningstiderna för klagomålshantering är för lång då hälften av klagomålen är mer än ett år gamla. Långa handläggningstider är ett rättssäkerhetsproblem.
Statskontoret anser att det fortfarande saknas ändamålsenliga IT-system för styrning och uppföljning av verksamheten. Exempelvis måste man via IT-systemet kunna se om det finns återkommande brister hos en speciell vårdgivare. Dessutom måste det finnas ett system för att kontrollera att handläggningen blir enhetlig. Utan sådana system går det inte att skapa en enhetlig tillsyn.
Tandvårdsskadeförbundet har hoppats mycket på den nya myndigheten, men det är uppenbart att gamla strukturer hängt med från Socialstyrelsen och att förändringarna därmed går långsamt eller inte alls. Bra är det att Statskontoret kritiskt granskar IVO:s verksamhet. I framtiden kanske finns hopp om bättring.