- Politik
IVO (Inspektionen för vård och omsorg) har sammanställt klagomål på vården under 2016. Främst bygger sammanställningen på patientnämndernas rapporter. Helt klart är att klagomålen ökat när det gäller bemötandet och möjligheten att vara delaktig i vården. Tandvården tas inte upp specifikt i denna rapport och sannolikt beror det på att få klagar på tandvården.
Antalet klagomål som rör det kommunikativa samspelet fortsätter att öka, skriver IVO i sin rapport.. När patienter blir nonchalerade, tillrättavisade, ifrågasatta mm. skapar det oro och missnöje, vilket i sin tur leder till att patienten söker vårdkontakt upprepade gånger, även akutsjukvård. Sådana klagomål kommer så gott som alltid från tandvårdsskadade där det är mer regel än undantag att det finns starkt missnöjde med framför allt den medicinska vården.
IVO konstaterar att klagomålen kan gälla
- att patienten inte bli lyssnad på
- att patienten blir nonchalerad
- att patienten blir tilltalad på ett otrevligt sätte eller blir felaktigt anklagad
Hur man bemöts kan också bero på var man bor, ålder, kulturell bakgrund eller sexuell läggning. Tandvårdsskadeförbundets medlemmar berättar sällan att de är amalgamskadade eller elöverkänsliga då detta ofta föranleder extremt dåligt bemötande i vården.
IVO fann i sin undersökning att även information om och till patienten i många fall brister. Den patientcentrerade vården är således lång borta, vilket också Myndigheten för vårdanalysen konstaterat.