- Politik
Det verkar som om tandvården är rena vilda västern. Det saknas ordning och reda och patienter kommer i kläm både ekonomiskt och fysiskt. Nu har lokalradion i Jönköping avslöjat felaktig vård vid en tandläkarmottagning i Sävsjö. Inte nog med det: Försäkringskassan har betalat ut ersättning till tandläkare på just denna klinik, trots att de inte har tandläkarlegitimation. Hur kan det gå till så här i Sverige? Är kommunikationen mellan myndigheterna alltför dålig?
Tandvårdsskadeförbundet får samtal som verkligen visar att man som tandvårdskonsument inte har särskilt många rättigheter. En tandläkare som gör fel och kanske skadar patienten för livet får sällan några påföljder. Inte heller får patienten skadestånd eller ens återbetalning av avgiften för den tandvård som orsakat skadan.
Ansvariga ministern Lena Hallengren säger att kontrollen av tandläkare måste bli bättre, men ger inget svar på frågan om när det ska ske. Inte heller har ministern tagit upp någon diskussion om rättigheter för den som är tandvårdskonsument.
Det är IVO (Inspektionen för vård och omsorg) som har tillsyn över tandläkarklinikerna. Tandvårdsskadeförbundets erfarenhet är att lite för många av de få tandläkare som verkligen hjälper patienterna att få bort allergiframkallande dentala material, rotfyllda tänder som ställer till besvär och hjälper till att rensa infektioner i käkarna får påhälsning av IVO. Ofta är det tandläkarkollegor som anmält dessa tandläkare. IVO och regeringen borde ha viktigare uppgifter att ta itu med.