Tycker du det är obehagligt att gå till tandläkaren? Är det svårt att kommunicera om dina problem? En tandläkarutbildning i Finland fokuserar på en mer patientcentrerad vård genom att de blivande tandläkarna under hela utbildningstiden övar i patientbemötande. Resultatet blir en mer holistisk tandvård.

Holistiska tandläkare har en helhetssyn och sätter patienten i fokus. De använder mer tid till patientkontakt än vad vi är vana vid och vill gärna ha en timmes konsultationstid vid första besöket. Detta för att lära känna patienten och få en överblick över patientens olika krämpor och sjukdomar. Tandläkare Marcel Wainwright, som en tid var verksam i Stockholm, berättade att han inte kunde göra ett bra jobb om han inte fick denna timme av patientkontakt.

Nu bekräftas detta synsätt i flera forskningsartiklar. En av dem är en litteraturgenomgång som publicerades 2024. Av den framgår att patientbemötandet har stor betydelse för vilken behandling som ges och effekten av den. Tandläkaren ska inte bara ha tid att prata med sin patient utan dessutom tänka på attityder, kroppsspråk och vilka ordval hen använder sig av. Det handlar alltså om patientcentrerad vård som svenska politiker vill ha men inte alltid får.

Forskarna skriver att det handlar om en dubbelriktad process som involverar utbyte av idéer  och att de ska var tydliga att förstå, korrekta, kortfattade, fullständiga och sammanhängande. Sådan kommunikation ställer höga krav på tandläkaren och kan också behöva kompletteras med skriftlig information. 

Vid universitetet i Östra Finland utbildas tandläkare och där har man infört ett samarbete mellan Odontologiska institutionen och Språkcentrum för att under hela utbildningstiden öva interaktion mellan patient och tandläkare. Kommunikation har alltså blivit en viktig del av studierna inom tandvården. 
- Det krävs övning i människokännedom för att bedöma patientens kunskapsnivå och informationsbehov, säger Satu Korpisaari, universitetslektor vid institutet, om värdet av interaktionsträningen.

Tandläkarstudenterna vid Finlands Östra Universitet får under hela sin utbildningstid lära sig att försöka visa empati för patienten, särskilt när det gäller ångest, rädsla eller ekonomiska svårigheter. De får också lära sig om vikten av kroppsspråk, inklusive ansiktsuttryck och ögonkontakt, för att främja en positiv patientupplevelse. Patientmöten övas med studiekamrater och skådespelare för att tandläkarna efter utbildningen verkligen ska kunna arbeta patientcentrerat.

Även svensk utbildning av tandläkare borde ta efter den finska modellen för att sätta patienten i centrum.

Till artikel i Dental Tribune
Tandläkares bedömningsverktyg om hur bra de är på patientkommunikation utvecklat av Canadian Dental Association 
Till forskningsartikel från 2024 om vikten av ett bra bemötande i tandvården (litteraturgenomgång)

« Tillbaka

Sök på hemsidan


Bli medlem i Tf nu
Anmäl dig online 

​Alla går till tandläkaren!
Tf ger objektiv information och arbetar för giftfri tandvård och att den ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Som patient har du nytta av Tf och behövs som medlem. Som medlem kan du ta del av våra rabatter för provtagning, kosttillskott med mera. Tf är partipolitiskt och religiöst obundet och är medlem i Funktionsrätt Sverige.

Om amalgamsanering (hemsida)
Om rotfyllningar (hemsida)
​Tf:s pressmeddelanden
Tf:s facebooksida
Hantera ditt medlemskap
Logga in på Min sida där kan du ändra adress, anmäla familjemedlemmar med mera (ingen annan information finns där).
Medlemsavgiftsavier för 2025 (225 kr) skickades ut i november via Bizsys AB i samverkan med Föreningssupport. 

Detta är Tf

Tänderna är en del av kroppen och det borde inte kosta mer hos tandläkaren än hos doktorn. Tf arbetar för billigare och bättre tandvård. Tf ger objektiv information i olika tandvårdsfrågor och stöttar dig som patient liksom den som skadats i tandvården. Tf står helt fritt från kommersiella intressen samt är partipolitiskt respektive religiöst obundet och tillhör Funktionsrätt Sverige.

Tf arbetar för att:

  • Sjukvårdens högkostnadsskydd ska gälla all tandvård.
  • Patientens rättigheter som konsument stärks.
  • Tandläkaren informerar patienten innan behandling om olika alternativ och risker förknippade med dem.
  • Tandvården ska bli helt metallfri.
  • De som har eller haft besvär från tänderna ges rätt till sjukvård, rehabilitering och hjälpmedel som vid andra sjukdomar.
  • Alla som vill ska ha rätt att byta ut sina giftiga amalgamfyllningar utan kostnad.
  • Patienten får gratis utbyte av dentala material inklusive proteser och implantat vid misstanke om biverkningar.
  • Nationella system för klinisk uppföljning av material och metoder i tandvården upprättas.
  • Ett fungerande biverkningsregister upprättas för material som används i tandvården.

Gå med i Tf för att få hjälp och information eller bli medlem för att stötta förbundets verksamhet. Tf arbetar till största delen ideellt och ser därför gärna fler ideella krafter eller gåvor. Tf behövs för att ta tillvara patientens intressen och för att påverka utvecklingen.

Bidra gärna

Bidra gärna till vårt arbete genom att donera pengar till förbundet.
Förbundets bankgiro: 226-4885 eller swisha till mobilnr 123 24 15 222. Använd gärna QR-koden nedan. Man kan också ge bort ett medlemskap.

Du kan också donera till Tandhälsoförbundets forskningsstiftelse.
Bankgiro: 170-0285 eller Swish 1230285486. Se mer här

Kondoleanser:
Kontakta först Tf via mail eller telefon för att ge oss uppgifter om den avlidnes namn, särskild hälsning och andra eventuella önskemål. Glöm inte adress eller mail dit kondoleansbrevet ska skickas. Pengarna sätts in på kontot som angetts ovan. 

Köp en lott
Tf är medlem i Folkspel och del av lottpriset går till förbundet. Köp själv eller ge bort några lotter. Klicka här för att köpa lotter via Tf-kontot.

Kontakta oss
Tandhälsoförbundet
Bellmansgatan 30
118 47  Stockholm
Tel: 08-428 92 42 
Telefontid under sommaren: helgfria måndagar, onsdagar och fredagar kl. 11-12
info@tf.nu
fragor@tf.nu (för frågor om tänder och hälsa)