- Hälsa
- Politik
Tycker du det är obehagligt att gå till tandläkaren? Är det svårt att kommunicera om dina problem? En tandläkarutbildning i Finland fokuserar på en mer patientcentrerad vård genom att de blivande tandläkarna under hela utbildningstiden övar i patientbemötande. Resultatet blir en mer holistisk tandvård.
Holistiska tandläkare har en helhetssyn och sätter patienten i fokus. De använder mer tid till patientkontakt än vad vi är vana vid och vill gärna ha en timmes konsultationstid vid första besöket. Detta för att lära känna patienten och få en överblick över patientens olika krämpor och sjukdomar. Tandläkare Marcel Wainwright, som en tid var verksam i Stockholm, berättade att han inte kunde göra ett bra jobb om han inte fick denna timme av patientkontakt.
Nu bekräftas detta synsätt i flera forskningsartiklar. En av dem är en litteraturgenomgång som publicerades 2024. Av den framgår att patientbemötandet har stor betydelse för vilken behandling som ges och effekten av den. Tandläkaren ska inte bara ha tid att prata med sin patient utan dessutom tänka på attityder, kroppsspråk och vilka ordval hen använder sig av. Det handlar alltså om patientcentrerad vård som svenska politiker vill ha men inte alltid får.
Forskarna skriver att det handlar om en dubbelriktad process som involverar utbyte av idéer och att de ska var tydliga att förstå, korrekta, kortfattade, fullständiga och sammanhängande. Sådan kommunikation ställer höga krav på tandläkaren och kan också behöva kompletteras med skriftlig information.
Vid universitetet i Östra Finland utbildas tandläkare och där har man infört ett samarbete mellan Odontologiska institutionen och Språkcentrum för att under hela utbildningstiden öva interaktion mellan patient och tandläkare. Kommunikation har alltså blivit en viktig del av studierna inom tandvården.
- Det krävs övning i människokännedom för att bedöma patientens kunskapsnivå och informationsbehov, säger Satu Korpisaari, universitetslektor vid institutet, om värdet av interaktionsträningen.
Tandläkarstudenterna vid Finlands Östra Universitet får under hela sin utbildningstid lära sig att försöka visa empati för patienten, särskilt när det gäller ångest, rädsla eller ekonomiska svårigheter. De får också lära sig om vikten av kroppsspråk, inklusive ansiktsuttryck och ögonkontakt, för att främja en positiv patientupplevelse. Patientmöten övas med studiekamrater och skådespelare för att tandläkarna efter utbildningen verkligen ska kunna arbeta patientcentrerat.
Även svensk utbildning av tandläkare borde ta efter den finska modellen för att sätta patienten i centrum.
Till artikel i Dental Tribune
Tandläkares bedömningsverktyg om hur bra de är på patientkommunikation utvecklat av Canadian Dental Association
Till forskningsartikel från 2024 om vikten av ett bra bemötande i tandvården (litteraturgenomgång)