Läs Tobbes berättelse om hur en tandlagning gick helt fel. Nästan på en gång kom reaktionerna mot fyllningsmaterialet. Det svullnade upp mot höger öga och även skinkorna svullnade upp och blev hårda. Därefter kom en besvärande klåda, luftvägarna svullnade, andningen försvårades, hjärtat påverkades liksom allmäntillståndet. När tanden togs bort försvann alla besvär, men återkom i samband med att tanden bredvid lagades med samma material. Ändå trodde inte tandläkare och läkare på honom.
Detta är berättelsen om tre års onödigt lidande på grund av allergi mot ett tandfyllningsmaterial. Varken tandläkare eller läkare trodde på Tobbe utan utredde och utredde utan att hitta något fel. Oftast blir då patienten psykförklarad trots att ett fysiskt fel finns.
Nuvarande tandläkare tog bort tanden och Tobbe tillfrisknade omedelbart. Därefter har han fått professionell hjälp av denna tandläkare för både tandlagningar och rensningar av infekterat käkben. Det senare uppstod sannolikt på grund av allergin mot tandlagningsmaterialet som orsakade tre års inflammation. Alternativt på grund av att tandläkaren inte rensade ordentligt efter den första tandutdragningen.
Varför vill inte tandläkare och läkare tro på sina patienter? Tandhälsoförbundet undrar hur mycket sjukvård som kan undvikas om vården blir mer patientinriktad? Besparingspotentialen är sannolikt stor.