Thomas Sundbergs fyllningar gick sönder kort efter tandläkarbesöket och han bedömer att tandläkaren varit oskicklig. Trots det ville inte folktandvården ta ansvar och de ekonomiska konsekvenserna av att byta dem. Under två års tid har Thomas bråkat med tandvården utan att få rätt till ersättning och han måste själv betala omgörning. Inte heller anmälan till IVO eller landstingens allmänna försäkringsbolag har hjälpt.
En av Thomas Sundbergs lagningar lossnade efter två dagar och den andra efter två veckor. När lagningar går sönder eller lossnar efter så kort tid borde tandläkaren per automatik göra om sitt arbete. Det ansåg Thomas och kontaktade folktandvården för att få sina fyllningar utbytta.
Han fick en ny tid för omgörning, men hör och häpna; han skulle få betala hela kostnaden själv. Detta var inte acceptabelt för Thomas och han har nu bråkat med tandvården i två års tid.
Thomas gjorde som han skulle: pratade med tandvårdschefen, som bedömde att tandläkarens arbete var gjort enligt konstens alla regler och att det inte handlade om oskicklighet hos tandläkaren. Då anmälde Thomas tandläkaren till IVO, men IVO pratade bara med tandläkaren och kontrollerade aldrig Thomas fyllningar eller bad en annan tandläkare göra det.
IVO gick helt på folktandvårdschefens linje trots att fyllningarna trillade ut så gott som omedelbart. IVO:s bedömning gjorde också att LÖF, tandvårdens allmänna försäkringsbolag, inte gav ersättning för omgörning. Thomas vägrar fortfarande att betala folktandvården för att göra om ett tidigare misslyckande. Dessutom litar han inte på folktandvården utan vill ha en annan tandläkare.
Om fyllningarna frakturerar inom två veckor ska de ersättas utan kostnad, framgår det av den korrespondens Thomas haft med folktandvården. Så var också fallet med Thomas lagningar och han ringde också omedelbart till folktandvården och berättade vad som hänt, men detta journalfördes aldrig.
För tandläkaren är knappast 5.000 kronor en stor summa, men för Thomas som är lågavlönad och anställd i en kommun är det mycket pengar. Han känner sig också misshandlad av samhällets institutioner och undrar hur många patienter som får betala flera gånger för åtgärder som orsakats av tandläkarens oskicklighet. Han har överklagat hos IVO igen, men med samma besked som tidigare.