- Hälsa
- Politik
IVO (Inspektionen för vård och omsorg) uppmanar fler att tipsa om brister i tandvården. Gör en insats du också. I dag är tillsynen över tandvården ganska obefintlig och kan nog närmast betraktas som ett skämt. Tandläkare som gör fel och skapar skador på patienterna kan fortsätta år efter år. Däremot de tandläkare Tandhälsoförbundet samarbetar med får ofta tillsynsbesök trots att de i huvudssak gör folk friska.
IVO vill som sagt ha fler tips från allmänheten för att kunna förbättra sitt jobb. Klagomål kommer sällan när det gäller tandvården, men med detta enklare förfarande som IVO nu öppnat upp för så kan man anmäla även mindre oegentligheter eller klaga på priset etc.
Tidigare har det främst varit de tandläkare vi samarbetar med som fått tillsynsbesök. Exempel på det är Irene Brednert Jonsson i Falun. Det handlar alltså om tandläkare som hjälper patienterna att bli friska genom att ta bort rotfyllda tänder och amalgamsanera. Medan tandläkare som gör dåliga jobb och förstör folks tänder inte kontrolleras.
Det borde vara enkelt för IVO att kontrollera tandläkarna eftersom det finns röntgenbilder och journaler förda över varje enskild patient. Det gäller för övrigt även försäkringskassan som betalar ut det statliga stödet till tandvården. Nyligen uppmärksammades relativt mycket fusk.
Bra är dock den nya vädjan att alla ska kunna påpeka fel brister hos behandlarna för att IVO ska få en bättre bild av hur det står till. Tandvården är det få klagomål på, men vi vet att det borde finnas flera. Nu när IVO tar emot även enklare klagomål finns anledning för alla som går till tandläkaren att påpeka om fel begåtts.
Det kan vara så enkla saker som att tandläkaren inte informerat ordentligt om de åtgärder som ska vidtas och att du som patient därför nu i efterhand tycker att du fattade fel beslut. Ofta är det svårt att fatta beslut i tandläkarstolen och särskilt om behandling pågår. Andra exempel kan vara när tandläkaren upprepade gånger gjort kronor eller broar som inte passat eller att färgen inte stämmer överens med övriga tänder.
Allvarligare saker som lagningar som gång på gång går sönder, felaktiga material som satts in eller att du som patient inte fått veta vad de innehåller bör också anmälas. Det gäller också om suganordningar inte fungerat eller om tandläkaren borrat i amalgamet utan att ge ordentliga skydd.
Hjälp IVO att bli bättre i sin tillsyn. Därmed kanske det blir mindre slappt bland tandläkarna att följa de regler som finns i lagstiftningen. Lagstiftningen behöver skärpas för att vi som patienter och konsumenter av tandvård ska få tillräckligt bra rättigheter, men det är en annan fråga.