- Hälsa
- Politik
Nya tandvårdskedjor växer fram med mer fokus på patienterna, skriver Dagens Industri. De menar att tandvården är på väg att bli mer som annan konsumtion, vilket bland annat innebär att folk inte är lika lojala mot tandläkaren som tidigare. I framtiden kan därför patienterna bli mer benägna att byta tandläkare om de är missnöjda om man ska tro några av VD:arna för de nya tandvårdskedjorna.
Det är en intressant utveckling som Dagens Industri pekar på i sin artikel. I dag består tandvården av privatpraktiserande tandläkare och folktandvården. Privatklinikerna har i allmänhet inte varit lika stora som folktandvårdens kliniker. Nu kommer emellertid ny konkurrens med tandvårdsskedjor där man kan ha både stora och små kliniker och dra nytta av viss specialisering.
Viktigt för de nyetablerade kedjorna är att mer tillfredsställa patienternas behov med tidsbokning på nätet, öppettider på kvällar och helger. En av kedjorna vill ha lokaler på gatuplanet så det mer ser ut som en affär än en tandläkarklinik. De vill inte heller att det ser ut som eller luktar som på vanliga tandläkarkliniker.
Samtidigt inser de nya tandvårdskedjorna att i framtiden kommer inte människor att gå till samma tandläkare hela tiden utan de kommer att hoppa mellan olika sådana beroende på konsumentens behov och bekvämlighet.
Tandvårdsskadeförbundet menar att denna utveckling kanske kan vara positiv för våra medlemmar. Särskilt gäller det om tandläkarna blir mer lyhörda och bättre lyssnar på patienten än vad som hittills har varit fallet. I framtiden kanske det till och med går att få rotfyllda tänder uttdragna, vilket inte alltid är fallet i dag.