- Hälsa
Patientsäkerheten behöver förbättras, särskilt inom tandvården. Socialstyrelsen har nu tagit fram en nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet och i den planen ingår även tandvården. Den är ute på remiss och remissvar/yttranden ska lämnas senast sjunde oktober till Socialstyrelsen. Tandvårdsskadeförbundet kommer att avge ett remissyttrande, men det är önskvärt att även andra yttrar sig om patiensäkerhet i tandvården.
Av utredningen om ökad patientsäkerhet framgår att alltför många drabbas av vårdskador och att en del till och med avlider av dem. Hur det är i tandvården vet vi inte, men sannolikt är risken för vårdskador större där än inom den somatiska vården. Frågan är bara om tandläkarna kallar det för vårdskador.
Tandvårdsskadeförbundet får relativt ofta samtal och mail som handlar om vårdskador. Det kan vara att tandläkaren borrat fel så att tanden bredvid skadats. Det kan vara rotfyllningar som är infekterade och påverkar kringliggande tänder utan att tandläkare upptäckt det. Eller att krona satts på en tand utan att karies först avlägsnats.
Det handlar också om rotfyllda tänder som avger bakterier och som kan leda till sepsis, hjärtkärlproblem och mycket mer, men som man sällan pratar om i tandvården. Dödsfall kan inträffa. Men det handlar också om fyllningsmaterial som kan orsaka allergier eller ännu allvarligare skador. Det handlar också om bettfel som många tandläkare har svårt att hantera.
Den nationella handlingsplanen för ökad patientsäkerhet har på regeringens uppdrag tagits fram av Socialstyrelsen i samverkan med bland annat myndigheter, nationella organisationer, regioner, kommuner och experter. Tandvården ingår som en del i den nationella handlingsplanen för ökad patientsäkerhet, men vi vet sedan tidigare att tandvården ändå kan glömmas bort.
Av den centrala handlingsplanen framgår att det förebyggande arbetet behöver utvecklas genom att identifiera, utreda och analysera händelser som lett till vårdskador. Detta kräver dock att vårdgivaren verkligen förstår att en vårdskada uppstått. Enligt förbundets erfarenhet förstår tandläkare sällan att en vårdsskada uppstått och om en sådan behandlas av annan tandläkare rapporteras den sällan då man ofta skyddar kollegor.
Ett sådant exempel är en rotfyllning som var dåligt gjord med minst en kanal som aldrig fylldes igen. Den nya tandläkaren sa först att fyllningen ej var korrekt gjord, men ändrade sig senare och sa att den var okej. Trots det gjorde den nya tandläkaren om rotfyllningen helt och hållet men ville alltså inte stå fast vid att den var dåligt gjord. I sådana fall är det väldigt svårt att driva frågan vidare.
I den nationella handlingsplanen lyfts patienten fram som en medskapare och det är bra, men ställer stora krav på vårdgivaren. För att nå fram krävs ett helt nytt synsätt i vården.
Följande fem prioriterade fokusområden finns i handlingsplanen:
- Öka kunskap om inträffade vårdskador
- Tillförlitliga och säkra system, processer och rutiner
- Öka medvetenhet om hur säker vården är idag
- Stärka analys, lärande och utveckling
- Öka riskmedvetenhet och beredskap
Till mer information hos Socialstyrelsen
Till information om remissen
Till remissversionen av handlingsplanen om ökad patientsäkerhet