- Hälsa
- Politik
Om man är missnöjd med tandvården, den medicinska vården eller upplever att vårdgivaren gjort ett allvarligt fel ska det anmälas. Sedan årsskiftet ska anmälan göras först till vårdgivaren som ska rapportera vidare till IVO i det fall något allvarligt inträffat. Det kan t ex vara att en person blivit allvarligt sjuk av sina fyllningar. Små vårdgivare, dvs enskilda tandläkare kan anmälas direkt till IVO.
Det nya klagomålssystemet trädde i kraft den 1 januari 2018. Tidigare anmäldes allt till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Nu har klagomålshanteringen lagts närmare vårdgivaren och som patient anmäler man direkt till vårdgivaren. Detta kan i fall med t ex tandläkarmottagningar med endast en tandläkare kännas obekvämt för patienten och ofta leder det inte heller någon vart. Tandläkaren har dock skyldighet att svara den som klagat inom fyra veckor. Om inte så sker är det lämpligt att gå till Patientnämnden alternativt IVO:
IVO har vid flera tillfällen svarat Tandvårdsskadeförbundet eller dess distriktsrepresentanter att undantag kan göras vid missnöjde med små företagare. Inom tandvården finns cirka 700 ensamföretagare så det finns många sådana tandläkarkliniker. I dessa fall kan det vara lämpligt att ringa IVO:s upplysningstjänst 010-788 50 00 eller använda deras webbformulär. Man har också rätt att vara anonym i denna form av anmälan.
Privata tandläkare anslutna till Praktikertjänst har ett särskilt klagomålssystem: Anmälan görs till tel 010 128 36 00 eller via mail synpunter@ptjs.se.
Privata tandläkare som är helt egna och är medlemmar i Privattandäkarföreningen som är privattandläkarnas branchorgan har ett annat system för klagomål och man ska då ringa tel 08 555 446 55 för att framföra synpunkter på behandling. Icke anslutna privattandläkare har denna braschorganisation inget ansvar för. Då finns endast IVO som alternativ vid klagomål (se ovan).
Om någon anser sig felbehandlad och vill ha skadestånd vänder och behandlats inom offentlig vård kan man få skadestånd via LÖF (landstingens ömsesidiga försäkringsbolag). Se mer www.lof.se. I de allra flesta fall har tandläkaren en försäkring som ska täcka omgörning t ex om en krona spricker eller något annat inträffar. Det kan vara bra att veta vilka försäkringar och vilka villkor tandläkaren man går till har om det skulle inträffa något fel i behandlingen.