Inspektionen för vård och omsorg (IVO) mottog tidigare klagomål från patienter. Numera ska man som patient först klaga till vårdgivaren och om man är missnöjd med svaret gå vidare till regionens patientnämnd (landstingsdriven vård, t ex folktandvården) alternativt till tandläkarnas förtroendenämnd (privattandläkare). En möjlighet om man inte vill klaga hos vårdgivaren  är att kontakta IVO:s  upplysningstjänst.

Upplysningstjänsten kan vilken privatperson som helst ringa till. Tjänsten är bemannad av personer som kan besvara enklare frågor och  berätta hur man som patient kan gå vidare. 

Bra är att upplysningstjänsten noterar frågeställningar och för statistik. Därför kan det vara bra att göra sin röst hörd via denna tjänst (se länk till hemsidan nedan) och man kan också få svar på frågor och det finns en hemsidan med blanketter att fylla i för den som föredrar det. I kontakt med upplysningstjänsten kan man vara anonym, vilket är svårt om man t ex anmäler en tandläkare.

Den formella vägen att klaga är annars att först gå till vårdgivaren och därefter till patientnämnden eller om det är privat tandläkare tandläkarnas förtroendenämnd. Ingen av dem har egentligen några befogenheter utan det är först då IVO träder in som det möjligen kan hända något.

Det nya klagomålsystemet som funnits något år är helt fel när det gäller tandvården. Flertalet tandläkare jobbar ensamma eller på små kliniker med några få anställda. Ska man klaga till chefen på en klinik med en tandläkare är det ju den behandlande tandläkaren som tar emot klagomålet. Sannolikt anser tandläkaren att denne inte gjort något fel. 

Ett annat problem, när det gäller att anmäla tandläkare, är att hela familjen och kanske också släkt, vänner och grannar går till samma tandläkare och det kan då kännas obehagligt att klaga på tandläkaren av rädsla för att bli dåligt bemött nästa gång. Ofta finns också rädsla för att familjemedlemmar ska få sämre vård efter klagomålet. 

På mindre orter finns det bara en eller två tandläkare och då blir det också knepigt med klagomålen. IVO:s upplysningstjänst kan därför vara en bra idé för att framför klagomå när det gäller just tandvården. Åtminstone kommer klagomålet med i statistiken och kan leda till särskilda tillsynskampanjer från IVO:s sida.

Till IVO:s information om sin upplysningstjänst
Till IVO:s information hur man anmäler och tipsar
Anmäl till IVO efter att först kontaktat vårdgivaren, patientnämnden eller privattandläkarnas förtroendenämnd

« Tillbaka

Sök på hemsidan


Bli medlem i Tf nu
Anmäl dig online 

​Alla går till tandläkaren!
Tf ger objektiv information och arbetar för giftfri tandvård och att den ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Som patient har du nytta av Tf och behövs som medlem. Som medlem kan du ta del av våra rabatter för provtagning, kosttillskott med mera. Tf är partipolitiskt och religiöst obunden och är medlem i Funktionsrätt Sverige.

Om amalgamsanering (hemsida)
Om rotfyllningar (hemsida)
​Tf:s pressmeddelanden
Tf:s facebooksida
Hantera ditt medlemskap
Logga in på Min sida där kan du ändra adress, anmäla familjemedlemmar med mera (ingen annan information finns där). Medlemsavgift för 2024 (225 kr) skickades ut i november via Bizsys AB i samverkan med Föreningssupport. 

Detta är Tf

Tänderna är en del av kroppen och det borde inte kosta mer hos tandläkaren än hos doktorn. Tf arbetar för billigare och bättre tandvård. Tf ger objektiv information i olika tandvårdsfrågor och stöttar dig som patient liksom den som skadats i tandvården. Tf står helt fritt från kommersiella intressen samt är politiskt och religiöst obundet. 

Tf arbetar för att:

  • Sjukvårdens högkostnadsskydd ska gälla all tandvård.
  • Patientens rättigheter som konsument stärks.
  • Tandläkaren informerar patienten innan behandling om olika alternativ och risker förknippade med dem.
  • Tandvården ska bli helt metallfri.
  • De som har eller haft besvär från tänderna ges rätt till sjukvård, rehabilitering och hjälpmedel som vid andra sjukdomar.
  • Alla som vill ska ha rätt att byta ut sina giftiga amalgamfyllningar utan kostnad.
  • Patienten får gratis utbyte av dentala material inklusive proteser och implantat vid misstanke om biverkningar.
  • Nationella system för klinisk uppföljning av material och metoder i tandvården upprättas.
  • Ett fungerande biverkningsregister upprättas för material som används i tandvården.

Gå med i Tf för att få hjälp och information eller bli medlem för att stötta förbundets verksamhet. Tf arbetar till största delen ideellt och ser därför gärna fler ideella krafter eller gåvor. Tf behövs för att ta tillvara patientens intressen och för att påverka utvecklingen. Tf är partipolitiskt och religöst obundet och tillhör Funktionsrätt Sverige.

Bidra gärna

Bidra gärna till vårt arbete genom att donera pengar till förbundet eller forskningsfonden. Sätts in på bankgiro: 226-4885 eller swisha till mobilnr 123 24 15 222. Eller ge bort ett medlemskap.

Kondoleanser:
Kontakta först Tf via mail eller telefon för att ge oss uppgifter om den avlidnes namn, särskild hälsning och andra eventuella önskemål. Glöm inte adress eller mail dit kondoleansbrevet ska skickas. Pengarna sätts in på kontot som angetts ovan. 

Köp en lott
Tf är medlem i Folkspel och del av lottpriset går till förbundet. Köp själv eller ge bort några lotter. Klicka här för att köpa lotter via Tf-kontot.

Kontakta oss
Tandhälsoförbundet
Bellmansgatan 30
118 47  Stockholm
Tel 08-428 92 42 
(Telefontid: vardagar kl. 10-13)
info@tf.nu
fragor@tf.nu (för frågor om tänder och hälsa)