- Dentala material
- Hälsa
- Politik
Alltför få av Tandvårdsskadeförbundets medlemmar anmäler tandläkare respektive läkare till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Många upplever att det inte är någon idé, men det är ändå viktigt att anmäla vårdskador eller annan felaktig behandling för att synas i statistiken. IVO måste registrera och utreda alla anmälningar. Ta för vana att anmäla felaktigheter till IVO, klagomål på dåligt bemötande hos Patientnämnderna och helst också till vårdgivaren. Begär alltid ersättning för skada.
Anmäl vårdskada till IVO. Är du osäker eller vill vara anonym kan du ringa telefonnumret nedan. Ingen sekretess gäller för den som anmäler vårdskada och IVO kan komma att skicka anmälan till berörd vårdgivare. Anmälan kan antingen göra via webformuläret nedan eller via enkät som finns nedan som pdf-fil. IVO tar inte emot skador som uppstod för mer än två år sedan och tar inte heller emot klagomål på bemötande. Myndigheten anser att första instans för anmälan är vårdgivaren, dvs aktuell vårdcentral eller tandläkarmottagning. Men dra dig inte från att anmäla direkt till IVO om det känns obehagligt att gå via tandläkaren eller läkaren.
Telefon 010-788 59 91
Mån. kl. 10-12 och kl. 13-16
Tis – fre: kl. 9-12 och kl. 13-1
Via webformulär
Journalförstöring kan vara aktuell då helt felaktiga uppgifter finns i journalen, mer vanligt är att man begär en anteckning till journalen om eventuellt fel. Tandvårdsskadeförbundet rekommenderar alla att ta ut sina journaler från tandläkare och läkare för att kontrollera vad som står där. Vissa uppgifter kan vara fel eller ge felaktigt intryck av dig som person och i sådana fall är det viktigt med rättelse. Journalanteckningar kan annars hänga med under lång tid och kan innebära framtida problem. Här finns mer information om journalförstöring
Patientnämnderna hanterar klagomål på bemötande. Men även andra klagomål bör gå även till Patientnämnden för kännedom. Adresser tll Patientnämnderna se pdf-filen nedan.
Anmälan om ersättningsanspråk för uppkommen skada görs till Patientförsäkringen LÖF som är Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag och gäller samtliga vårgivare (även privata) som är anslutna till landstingen/regionerna. Tyvärr får endast omkring 40 procent av alla som anmäler någon ersättning därifrån. Men även deras statistik är viktig och en anmälan måste alltid utredas och registreras.
I broschyren finns mer information om hur man anmäler skadeståndsanspråk på grund av skador i vården. Det går också att kontakta LÖF via epost och telefon: e-post: klagomalsfunktionen@patientforsakring.se
telefon: 08-551 010 00
Tillbud med medicintekniska produkter ska anmälas av vårdgivaren. Här finns anmälningsblankett. Läkemedelsverket har ansvar för dessa tillbud, men då det mestadels handlar om vårdskada kan incidenten också anmälas till IVO (se ovan).
Informera gärna Tandvårdsskadeförbundet också om det du ännu inte haft kontakt med oss.