Ledare

Klagomålsutredningen har haft i uppgift att se över möjligheten att klaga på hälso- och sjukvården inklusive tandvården. En anledning är att IVO anser att för mycket av deras tid går till att hantera klagomål. Tandvårdsskadeförbundet är positiv till en del förslag, men anser att anonymiserade klagomål är väsentliga liksom att organisationer som företräder patienterna regionala myndigheter liksom att de medel som idag används för klagomålshantering följer med till den lokala och regionala nivån.

Klagomålsutredningen (SOU 2015:14) vill förstärka möjligheten att klaga till vårdgivaren och därför föreslås lagändring att vårdgivaren är skyldig att förklara för patienten varför behandlingen inte blev som det var tänkt.

Patientnämnderna ska förstärkas enligt utredningen och får större ansvar att företräda patienten. Tandvårdsskadeförbundet anser att lagändringen ska innehålla skyldighet för patientnämnderna att föra statistik över klagomål. Det är också väsentligt att patientnämnderna får resurser för att vidta egna undersökningar och att de inte som idag tvingas lita på vårdgivaren som patienten varit missnöjd med. Dessutom ska det vara tvingande att samråda med patientorganisationerna/funktionshinderorganisationerna.

Tandvårdsskadeförbundet är positiv till att begränsa möjligheten att klaga till patienten eller om han eller hon inte kan en nära anhörig. En viktig anledning är att kollegor ofta varit de som anmält läkare och tandläkare som behandlat våra medlemmar.

Dock är det ibland svårt att klaga direkt till vårdgivaren eller att vårdgivaren får reda på klagomålet. Tandvårdsskadeförbundet anser därför att det ska vara möjligt att för myndigheten att ta emot klagomål, men att de inte går vidare med utredning i det enskilda fallet. Klagomålen bör statistikföras och vid ansamling av flera mot en vårdgivare bör detta redovisas till tillsynsmyndigheten.

Vidare anser Tandvårdsskadeförbundet att de medel som idag används till klagomålshantering hos IVO (Inspektionen för vård och omsorg) ska följa med till regional nivå i de fall central klagomålshantering tas bort. Det är nödvändigt att patientnämnderna har tillräckliga resurser för att stötta patienter, agera självständigt, att rådgöra med berörda organisationer och att vid behov självständigt kunna vidta utredningar.

Om så inte sker kommer patientnämnderna fortsatt att vara mer papperstigrar än en myndighet som patienterna kan känna tilltro till. Även HSO har i sitt remissvar lyft fram funktionshinderrörelsen i klagomålshanteringen och behovet av medel.

« Tillbaka

Sök på hemsidan


Bli medlem i Tf nu
Anmäl dig online 

​Alla går till tandläkaren!
Tf ger objektiv information och arbetar för giftfri tandvård och att den ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Som patient har du nytta av Tf och behövs som medlem. Som medlem kan du ta del av våra rabatter för provtagning, kosttillskott med mera. Tf är partipolitiskt och religiöst obunden och är medlem i Funktionsrätt Sverige.

Om amalgamsanering (hemsida)
Om rotfyllningar (hemsida)
​Tf:s pressmeddelanden
Tf:s facebooksida
Hantera ditt medlemskap
Logga in på Min sida där kan du ändra adress, anmäla familjemedlemmar med mera (ingen annan information finns där). Medlemsavgift för 2024 (225 kr) skickades ut i november via Bizsys AB i samverkan med Föreningssupport. 

Detta är Tf

Tänderna är en del av kroppen och det borde inte kosta mer hos tandläkaren än hos doktorn. Tf arbetar för billigare och bättre tandvård. Tf ger objektiv information i olika tandvårdsfrågor och stöttar dig som patient liksom den som skadats i tandvården. Tf står helt fritt från kommersiella intressen samt är politiskt och religiöst obundet. 

Tf arbetar för att:

  • Sjukvårdens högkostnadsskydd ska gälla all tandvård.
  • Patientens rättigheter som konsument stärks.
  • Tandläkaren informerar patienten innan behandling om olika alternativ och risker förknippade med dem.
  • Tandvården ska bli helt metallfri.
  • De som har eller haft besvär från tänderna ges rätt till sjukvård, rehabilitering och hjälpmedel som vid andra sjukdomar.
  • Alla som vill ska ha rätt att byta ut sina giftiga amalgamfyllningar utan kostnad.
  • Patienten får gratis utbyte av dentala material inklusive proteser och implantat vid misstanke om biverkningar.
  • Nationella system för klinisk uppföljning av material och metoder i tandvården upprättas.
  • Ett fungerande biverkningsregister upprättas för material som används i tandvården.

Gå med i Tf för att få hjälp och information eller bli medlem för att stötta förbundets verksamhet. Tf arbetar till största delen ideellt och ser därför gärna fler ideella krafter eller gåvor. Tf behövs för att ta tillvara patientens intressen och för att påverka utvecklingen. Tf är partipolitiskt och religöst obundet och tillhör Funktionsrätt Sverige.

Bidra gärna

Bidra gärna till vårt arbete genom att donera pengar till förbundet eller forskningsfonden. Sätts in på bankgiro: 226-4885 eller swisha till mobilnr 123 24 15 222. Eller ge bort ett medlemskap.

Kondoleanser:
Kontakta först Tf via mail eller telefon för att ge oss uppgifter om den avlidnes namn, särskild hälsning och andra eventuella önskemål. Glöm inte adress eller mail dit kondoleansbrevet ska skickas. Pengarna sätts in på kontot som angetts ovan. 

Köp en lott
Tf är medlem i Folkspel och del av lottpriset går till förbundet. Köp själv eller ge bort några lotter. Klicka här för att köpa lotter via Tf-kontot.

Kontakta oss
Tandhälsoförbundet
Bellmansgatan 30
118 47  Stockholm
Tel 08-428 92 42 
(Telefontid: vardagar kl. 10-13)
info@tf.nu
fragor@tf.nu (för frågor om tänder och hälsa)